Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Про справу не говори з тим, з ким можна, а з ким треба

Богдан Хмельницький

?

2011 р. Звід пам’яток Києва

Тетяна Товстенко, Максим Тямін

561.28. Житловий будинок, поч. 20 ст. (архіт.).

Вул. Червоноармійська, 106. У рядовій забудові вулиці.

П’ятиповерховий з напівпідвалом, цегляний, пофарбований, у плані Т-подібний, односекційний. Перекриття дерев’яні, пласкі. Покрівля двосхила, металева, з верхнім ліхтарем освітлення над сходами. Після ремонту 1975 проведено перепланування, на місці чорних сходів вмонтовано ліфт зі входами з півповерхів, влаштовано чотири окремі квартири на поверсі (дво- та трикімнатні), перекриття над кухнями та санвузлами замінено на бетонне.

Архітектура будинку вирішена в стилі модерн. Чоловий восьмивіконний фасад симетричний за принципом побудови. Центральну виступну частину на дві віконні осі акцентовано ступінчастим завершенням, середні прорізи бічних частин – низкою балконів.

Вертикальні членування підкреслено лопатками, що підносяться над рівнем карниза, горизонтальні – наскрізним гуртом між другим і третім поверхами та короткими гуртами бічних частин між третім і четвертим поверхами. З правого боку в центральній частині влаштовано головний вхід, на лівому фланзі фасаду – арковий проїзд на подвір’я. Вікна видовжених пропорцій переважно прямокутні, на п’ятому поверсі – аркові.

Фасад має пишний декор. Над входом до будинку і сусіднім вікном проходить тонка дуга, над проїздом на подвір’я – широке облямування з бетону. Обидві по центру прикрашені замковими каменями. Між третім та четвертим поверхами на центральній частині – орнамент у вигляді кільця з вертикальними та горизонтальними стрічками, притаманний стилю модерн. Подібно прикрашено пілястри-стовпчики, що здіймаються над дахом та підкреслюють бічні та центральну частину фасаду.

Пластичними акцентами є також скульптурне зображення жіночої голівки та великий стилізований лист аканта на замкових каменях дугоподібних декоративних арок на четвертому – п’ятому поверхах центральної частини.

Облямування вікон та підвіконь виконано для кожного поверху індивідуально, зокрема, підвіконня п’ятого поверху оздоблено вертикальними елементами у вигляді стилізованої балюстради.

Вінцевий карниз має форму піддашка з невеликим виносом, який переривають пілястри-стовпчики, що здіймаються над дахом. Місця втраченої майолікової плитки на фризі та підвіконнях четвертого поверху пофарбовано у синій та теракотовий кольори, основну площину стіни – у зелений, на тлі якого яскраво сприймається декор білого кольору.

Дворовий фасад вирішено лаконічно.

Має три ризаліти (центральний – на три вікна та бічні – на два). На бічних ризалітах влаштовано балкони.

В інтер’єрі збереглися металева огорожа сходів вишуканого рисунка з широкими дубовими поручнями, кахельна підлога (у вестибюлі та на сходових майданчиках), фрагменти ліплення в загальних кімнатах квартир.

Будинок – виразний зразок стилю модерн в архітектурі Києва.

Тепер напівпідвальний та перший поверхи займають торговельні та офісні приміщення.

Джерело: Звід пам’яток історії і культури України. – К.: 2011 р., т. 3 (Київ), с. 1920 – 1921.