Діадема
Розмір зображення: 800:308 піксел
Сюжети, пов’язані з землеробським культом (знаки небесних світил на різних прикрасах і предметах хатнього побуту, зображення коней тощо), дуже рідко зустрічаються на предметах, виготовлених для потреб верхівки суспільства. Правлячій верхівці більш імпонували зображення сиринів, орлів, грифонів, барсів та левів – давніх символів сили і влади. Ці сюжети, іноді на одному й тому ж предметі, співіснували з суто християнськими зображеннями різних «святих». До таких творів можна віднести золоту з емалями діадему із скарбу, знайденого на Сахнівському городищі (XI ст.).
Діадема складається з дев’яти золотих пластин, сім з яких мають форму кіотців, а дві – форму трапецій. На центральному кіотці перегородчастою емаллю – білою, синьою, зеленою, червоною та жовтою – подано поясне зображення людини з короною на голові і двох грифонів. Згідно з легендою, це Олександр Македонський, що підіймається на небо колісницею, яку тягнуть грифони. Всі інші кіотці прикрашено однаковим емалевим кругом, в який вміщено хрестоподібну розетку, згори і знизу від неї іде рослинний орнамент, схожий на геральдичні лілії – крини. (с. 372)
Золота діадема з перегородчастою емаллю з с. Сахнівки Черкаської обл. XI – XII ст. Державний історичний музей УРСР.
Джерело: Історія українського мистецтва. – К.: Наукова думка, 1966 р., т. 1, с. 363.
Михайлов П.С. Діадема із Сахнівки – конструктивний та технологічний аналіз // Музейні читання: Наукова конференція, присвячена 30-річчю з дня відкриття Музею історичних коштовностей України: 16 лютого 1999 р. – К., 1999. – С. 4.