Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Не дозволиш нікому плямити слави, ні честі твоєї нації

Богдан Хмельницький

?

1967 р. Історія українського мистецтва

1967 р. Історія українського мистецтва

Розмір зображення: 1119:987 піксел

Розріз церкви в Залужжі. 1600 р. Обміри Г.Логвина. Джерело: Історія українського мистецтва. – К.: Наукова думка, 1967 р., т. 2, с. 86.

Типи дерев’яних споруд мають аналогії у мурованому будівництві. Простішому типові дерев’яної церкви – хатньому – в кам’яному будівництві відповідав тип загального храму, де основою споруди було центральне видовжене в плані приміщення, перекрите звичайним циліндричним склепінням, як церква в Залужжі (1600 р.), Іллінська церква в Суботові (1653 р.) і Михайлівська церква (1646 – 1666 рр.) в Переяславі-Хмельницькому, хоч кожна з них має свої композиційні й стилістичні особливості.

Відмінністю церкви в Залужжі є те, що в ній над притвором поставлено двоярусну вежу, яка становить одне ціле з церквою. Такі прийоми спостерігаються і в дерев’яному будівництві (церква в Стеблівці). В цьому деякі дослідники вбачають певні риси готичної архітектури, але такі твердження умовні. Це явище пов’язане насамперед з потребами тодішнього життя – пристосовувати споруди для цілей оборони. Таким вимогам саме і відповідав прийом поєднання в одній будові оборонної вежі та церкви. До того ж і в засобах художньої виразності ці невеличкі з масивними стінами і малими отворами споруди нічого спільного не мають з композиційними, конструктивними і декоративними особливостями готичних споруд. В Залужжі вежа має перекриття на рівні хорів і отвір всередину церкви, що було кроком уперед порівняно з тим, як це робили в дерев’яних церквах.

Джерело: Історія українського мистецтва. – К.: Наукова думка, 1967 р., т. 2, с. 86.