Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Ні просьби, ні грозьби, ні тортури, ані смерть
не приневолять тебе виявити тайни

Богдан Хмельницький

?

Пам’ятник О. П. Довженку

Марина Протас

Пам’ятник О. П. Довженку

366. Пам’ятник Довженку О. П., 1964, 1986 (мист.).

Просп. Перемоги, 42. На території Національної кіностудії художніх фільмів ім. О. Довженка.

Відкритий 1964, у 1986 погруддя з оргскла замінено на бронзове. Автори – ск. Л. Козуб, арх. П. Орлов. Заг. вис. – 3,55 м, погруддя – 0,95 м, постаменту – 2,50 м, стилобата – 0,10 м.

Довженко Олександр Петрович (1894–1956) – кінорежисер, письменник, кінодраматург, художник, заслужений діяч мистецтв УРСР (з 1939), народний артист РРФСР (з 1950), основоположник української кінематографії. Відзначений Ленінською премією (1959), Державною премією СРСР (1941, 1949).

Народився і навчався в Україні. 1926–28 – режисер і сценарист Одеської кінофабрики, 1929–41 – Київської кінофабрики ВУФКУ (з 1930 – «Українфільм», з 1939 – Київська кіностудія художніх фільмів, якій 1957 присвоєно ім’я митця). З 1946 працював на кіностудії «Мосфільм».

Зняв фільми «Ягідка кохання» (1926), «Сумка дипкур’єра» (1927), «Звенигора» (1928), режисер і сценарист фільмів «Арсенал» (1929), «Земля» (1930; 1958 на Брюссельському кінофестивалі визнаний одним з 12 найкращих фільмів «усіх часів і народів»), «Іван» (1932), «Аероград» (1935), «Щорс» (1939), зняв документальні фільми «Битва за нашу Радянську Україну» (1943), «Перемога на Правобережній Україні і вигнання німецьких загарбників за межі українських радянських земель» (1944).

Автор оповідань, кіноповістей. Серед останніх – «Поема про море» (1956; екранізація Ю. Солнцевої, 1958), «Зачарована Десна» (1957; екранізація 1964). Залишив щоденник, опублікований 1990. У 1995 встановлено Державну премію України ім. О. Довженка. Мешкав у Києві на вул. Шовковичній, 10. Ім’ям О. Довженка названо вулицю у місті.

Погруддя митця встановлене на профільовану струнку гранітну колону, на якій вигравірувано факсиміле підпису.

Колона має ренесансно-класицистичні пропорції. Її вертикальний рух продовжується спіралеподібною романтичною композицією портрета з асиметричним плечовим зрізом, що нагадує палаючий смолоскип, який асоціюється з мотивом крила або полум’ям, поривом вітру, що розвіває волосся. Голова різко повернена праворуч, вираз обличчя напружено сконцентрований – ці елементи художньої структури вирішені в дусі естетики суворого стилю, типового для 1960-х рр. Іконографічно скульптура перегукується з відомим «Портретом кінорежисера О. Довженка» ск. Г. Пивоварова (1940), який першим утвердив у скульптурі саме такий романтично героїзований імідж митця.

Розміщений на тлі густої зелені паркової зони пам’ятник-погруддя завдяки легкості маси, підкреслено вертикальній архітектоніці сприймається декоративно й вдало вписується в довкілля, формуючи затишно-камерне емоційно-силове поле.

Джерело: Звід пам’яток історії і культури України. – К.: 2003 р., т. 2 (Київ), с. 854 – 855.