Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Ненавистю і безоглядною боротьбою прийматимеш ворогів твоєї нації

Богдан Хмельницький

?

2003 р. Звід пам’яток Києва

Тетяна Кара-Васильєва

300.1. Пам’ятний знак на честь заснування міста Києва, 1982 (мист.).

Встановлений поряд з декоративним басейном на набережній Дніпра. Відкритий з нагоди святкування 1500-річного ювілею міста, заснованого, за свідченням «Повісті временних літ», трьома полянськими князями – братами Києм, Щеком, Хоривом та їхньою сестрою Либіддю. Автори – ск. В. Бородай, арх. М. Фещенко. Розміри: висота скульптур Кия, Щека, Хорива – 4,3 м, Либеді – 3,8 м, стилобата – 0,2 м, човен завдовжки 9,0 м.

Чотирифігурна композиція з кованої міді відтворює на повний зріст легендарних засновників міста – братів Кия, Щека, Хорива та їхню сестру Либідь, які ніби пливуть у пласкому човні, піднятому на гранітний п’єдестал у вигляді трьох стилізованих хвиль, що, в свою чергу, розміщені на червоному гранітному стилобаті прямокутної форми.

При всій життєвій конкретності та реалістичній переконливості ці образи трактовано не як учасників певної дії, а скоріше як алегоричне втілення ідеї заснування й утвердження міста на стрімких берегах Дніпра-Славутича. Незвичність композиційного і пластичного вирішення у тому, що пам’ятний знак створений як емблема, де силует відіграє головну роль. Він збудований на контрастах лінійно-пластичного ритму з нарощуванням руху від спокійних вертикалей трьох фігур братів, згуртованих разом, до стрімкості руху їхньої сестри Либеді – з широким помахом рук, одягу, що розвівається, та обрусом, який майорить на вітрі. Образ Либеді породжує відчуття радісної і урочистої спрямованості вперед.

Художні особливості скульптури визначаються детальним опрацюванням пластичної форми, що відтворює давньоруський одяг, сюжетним мотивом, який надає їй елементи жанровості, чіткою силуетністю та загальною декоративністю. Кий зображений в профіль, дивиться уперед, тримаючи в зігнутих у ліктях руках довгі тонкі списи, Щек повернений обличчям у фас, Хорив дивиться назад, тримаючи у витягнутій правій руці гнучкий лук. Постать Либеді розміщена на носі човна в напруженому русі, з піднятими, наче крила, руками. Композиція розрахована на сприйняття як з близької, так і більш віддаленої відстані. Елементом пам’ятника виступає декоративний басейн біля стилобата, віддзеркалення в якому створює додатковий мальовничий ефект.

Література:

Немов з глибини віків // Пам’ятники України. – 1982. – № 3; Пам’ятники Києва: Фотоальбом. – К., 1982.

Джерело: Звід пам’яток історії і культури України. – К.: 2003 р., т. 2 (Київ), с. 801.