Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Пам’ятай про великі дні наших Визвольних змагань

Богдан Хмельницький

?

1968 р. По Україні

Г. Н. Логвин

1968 р. По Україні

Розмір зображення: 800:613 піксел

Миколаївська церква в Новгороді-Сіверському. 1760 р. Джерело: Логвин Г.Н. По Україні. – К.: Мистецтво, 1968 р., с. 127.

Після огляду Успенського собору, обійшовши пагорб, спустимось до Десни (яка робить тут поворот), щоб оглянути рідкісний зразок дерев’яного будівництва – Миколаївську церкву, збудовану в 1760 р. на місці зруйнованого домонгольського храму, спорудженого в 1086 р. За переказами на цьому пагорбі колись стояв ідол старослов’янського бога, можливо, покровителя стихій, бо після прийняття християнства тут збудували храм в ім’я Миколая, патрона мореплавців, торговців та будівельників. Коли підніматись на пагорб до церкви, вона здається розпластаною своїми бічними приміщеннями, серед яких здіймається струнка баня примхливих барочних форм з трьома заломами.

Зайшовши в храм, ми опинимося в приміщенні, що скоріше нагадує хату, з плоскою стелею, з різьбленими сволоками. Тут мало світла, все мерехтить в пітьмі, а через фігурні арки-вирізи видно яскраво освітлену середню баню. У зв’язку з тим, що високий іконостас примикав до східної стіни, середня баня має унікальне архітектурно-конструктивне вирішення, яке полягає в тому, що перехід від четверика до восьмерика знаходиться не на одному рівні. Паруси східної іконостасної стіни розташовані вдвоє вище від західних. Баня від цього має несиметричний вигляд. Іконостас ніби створює «тягу» і тим самим деформує простір. Так само інтер’єрові центральної бані підпорядковані й фігурні арки-вирізи. Вони не однакові. Так, арка-виріз із західного приміщення, розташована проти іконостаса, має цілком симетричний вигляд, тоді як північна і південна, розміщені під прямим кутом до іконостаса, ніби деформовані тяжінням іконостаса, бо їх вирізи несиметричні. Вони пружно піднімаються від низько розташованих західних парусів до високих східних. Низькі арки-вирізи підсилюють контрастом стрімкий літ граней бані, а їх вигини в заломах роблять енергійним рух, що подолав мертву інертну матеріальну масу.

Джерело: Логвин Г.Н. По Україні. – К.: Мистецтво, 1968 р., с. 118 – 119.