Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Ні просьби, ні грозьби, ні тортури, ані смерть не приневолять тебе виявити тайни

Богдан Хмельницький

?

1967 р. Історія українського мистецтва

Значно пластичніші металеві надгробки збереглися в Бережанах. Вони відлиті з цинку, можливо, в майстерні львівського майстра Каспара Франковича. Три з них мають вигляд відкритих трун, у яких лежать у спокійних позах фігури померлих при лицарській зброї, їхні обличчя свідчать про те, що майстри прагнули передати індивідуальні риси. Труни підпирають масивні фігури левів. Броню, ліжка та подушки покрито багатою орнаментикою з позолотою й посрібленням, що красиво виділяються на темному тлі свинцю. Незвичність загальної композиції, надмірна кількість другорядних деталей й орнаментики, скутість позбавлених руху фігур говорять не на користь невідомого майстра. Вільніше й виразніше зроблено скульптури на четвертій труні (Прокопа Синявського). У ній постать подано в традиційній позі: людина наче прилягла спочити. Звертає увагу спокійний, замислений вираз обличчя, майстерно модельованого. Скульптура сповнена глибокої життєвості і певної граціозності, її, мабуть, виконував Ян Пфістер [W.Łoziński. Sztuka lwowska w XVI i XVII wieku. Lwów, 1898, стор. 176], який працював над кам’яними надгробками родини Синявських, а відливав відомий львівський майстер скульптурного ливарництва Каспер Франкович. Боки труни вкрито зображенням військової арматури, прапорів, гармат та гербами.

Джерело: Історія українського мистецтва. – К.: Наукова думка, 1967 р., т. 2, с. 149 – 150.