Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Здобудеш Українську державу
або згинеш у боротьбі за неї!

Богдан Хмельницький

?

Церква св. Параскеви / св. Феодосія Чернігівського

Церква св. Параскеви / св. Феодосія…

Розмір зображення: 800:593 піксел

Рисунок Оксани Бойко за фото з виставки на конференції 1998 р. в Холмі Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 171.

Найдавніші відомості про церкву походять з 1472 р. 1 У 1619 р. місцевий священик був учасником Грубешівського собору духовенства. 2 В книзі записів присяг но-вопосвяченими священиками під 1624 р. є запис священика Дмитра Гаяловського: “Я Димитрий Гаяловский… poку АХКД… ку Храму Великомученицы Парасковєи в селе Гусином… ”. 3 На початку XVIII ст. місцевим парохом був Стефан Рабкевич, що залишив покрайній запис на сторінках “Збірника” 1564 р.: “ta xiega któro zowie kroynika Stefana Rabkiewicza Prezbitera Cerkwi husińskiej”. 4 Ймовірно, під час австрійської регуляції парафій, в кінці XVIII ст. приєднана, як філія, до парафії Стрижів. У 1896 р. громада задумала будувати нову дерев’яну церкву замість старої з XVIII ст. 5 Проект її виконав єпархіальний архітектор В. Покровський. 6 Освячено завершену будівлю у 1905 р. як церкву св. Теодосія Чернігівського. 7 Зачинену після першої світової війни церкву перебудовано у 1930-ті рр. на школу. 8 У 1938 р. знищено і будинок молитви, зведений православною громади на початку 1930-х рр. 9

Згідно зі збереженою фотографією 1931 р. 10, церква 1905 р. була дерев’яною будівлею в неоросійському стилі, триділь-ною, орієнтованою. Бабинець церкви вінчав потужний восьмерик вежі-дзвіниці, перекритий восьмибічним високим наметом коломенського типу, увінчаним цибулястою главкою на вузькій шиї. При церкві ще зберігалась стара двоярусна дзвіниця типу четверик на четверику, вкрита пірамідальним наметовим дахом.

1. Seniuk В. Cerkwie w regionie Lubelskim. // Losy cerkwi w Polsce po 1944 roku. – Rzeszów, 1997. – S. 348.

2. Холмський народній календар на 1924 р. Склав М. Вавриневич. – Володимир Волинський, 1924. – С. 61-71.

3. ЦДІА, фонд 201, опис 46, справа 205, аркуш 188а.

4. Рукописи Львівських збірок. Випуск 2. // Українсько-руський архив видає історико-фільософічна секція Наукового Товариства імени Шевченка. T. VI. – Львів, 1911. – С. 120.

5. Archiwum Państwowy w Lublinie, Zespół Chełmsko-Warszawski Duchowny Konsystorz Prawosławny, Sygn. 795.

6. Там само.

7. ЦДІА, фонд 693, опис 1, справа 436, аркуш 6.

8. Saładiak A. Pamiątki i zabytki kultury ukraińskiej w Polsce. – Warszawa, 1993.

9. Інтерпеляція посла д-ра Степана Барана до премієр міністра (1938). // Надбужанщина. – Нюйорк, Париж, Сідней, Торонто. 1986. Т. 1. – С. 700-713.

10. Фотографія експонувалася 22 листопада 1998 р. на виставці в Холмі під час “Chełmsko-Podlaskiego Requiem”.

Джерело: Слободян В. Церкви Холмської єпархії. – Львів: Наукове товариство ім. Шевченка, 2005 р., с. 171