Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Пімсти смерть великих лицарів

Богдан Хмельницький

?

Південна стіна

Південна стіна перебуває в тісній залежності від північної, хоч розміщення сюжетів на ній істотно відрізняється від розміщення на північній. Композиція живопису тут значно суворіша й стриманіша, вона здається вагомішою й більш значною. Ми згадували, що монументалізм стінопису в Потеличі суворо продуманий. В інтер’єрі немає жодного рецепта, за яким би працював майстер кожної стіни. Всі вони різні, хоча й зберігають декоративну спільність. На південній стіні немає калейдоскопічної строкатості, згущеності в переказі багатьох подій, які характерні для північної стіни. Одне північне вікно не дає достатнього освітлення. І через те все тут має бути гранично ясним.

Печерська богоматір з Антонієм і Феодосієм, розміщена на південній стіні, панує в храмі, вона в центрі уваги. її великі розміри визначили ритм двох інших композицій верхнього ярусу, відділених од «Богоматері Печерської» вікнами. «Жертвоприношення Авраама» та «Ілля в пустелі» не створюють сюжетної єдності з центральною композицією «Богоматері Печерської», але формально з нею пов’язані. Кожна композиція малювалася з врахуванням іншої. Крупні постаті Іллі й Авраама створюють рівновеликі за масою й кольором плями, урівноважуючи стіну. Вони обидві ледь схилені до центра, чим підкреслюють основний сюжет – «Богоматір Печерську». Три верхні композиції розташовані над аркатурним поясом нижнього регістра із зображеними на повний зріст постатями пророків. Легка, невагома аркатура, незважаючи на асиметрію, сміливо опоясує храм з одного боку, подібно до дерев’яних галерейок, що оточують на Україні хати [Драган пише: «Опасання в хаті рідко охоплює дім з усіх боків. Воно… вздовж південної стіни іноді зі сходу і заходу» (Драган М. Українські деревляні церкви. Львів, 1937, І, с. 37). Мотив аркатури набув особливого поширення в XVI ст. у мурованій архітектурі й гаптуванняі] й церкви. Її розмірений ритм не відвертає уваги од верхнього регістра.