Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Здобудеш Українську державу або згинеш у боротьбі за неї!

Богдан Хмельницький

?

Іконостас-складень. 15..16 ст.

Іконостас-складень. 15..16 ст.

Розмір зображення: 800:256 піксел

Серед цих пам’яток є видатний твір – дерев’яний різьблений іконостас-складень кінця XV – початку XVI століття з Кам’янця-Подільського, іконографічні особливості якого відбивають істотні історичні зміни в житті українського народу [Іконостас-складень XV – XVI ст. Н. И. Петров. Альбом достопримечательностей церковно-археологического музея при Киевской духовной академии, вып. IV – V. К., 1915, табл. XVIII, рис. 5].

Виховання у людей воїнської мужності, відданості справі народу, готовності до самопожертви за його щастя стають у цей період головними темами в образотворчому мистецтві, й зокрема в скульптурі. Саме через це з кінця XV століття улюбленими сюжетами стають зображення покровителів воїнства – Дмитра, Федора, Михайла та «Покрови».

Складень з Кам’янця-Подільського має чотири стулки і в розгорнутому вигляді відтворює композицію іконостаса з «Молінням» у центрі та євангельськими й вибраними святами обабіч, серед яких на видному місці – «Покрова» та зображення святих воїнів. З мистецького погляду іконостас являє собою своєрідне явище. Майстерність плоского різьблення доведено тут до високого рівня. Рисунок постатей впевнений, а чіткі лінії ритованих складок одягу надають їм особливої вишуканості. Майстер уникає дріб’язковості в деталях, він зосереджує увагу на найістотнішому, підкреслює найголовніше, тому, незважаючи на невеликі розміри, постаті мають монументальний, а композиції окремих сцен – величний вигляд. Пропорції постатей, особливо в молінному ряду, наближаються до звичайних пропорцій людини. У позах окремих фігур немає шаблонного повторення, кожна з них має індивідуальний силует. Головні сцени майстер виділяє розміром і старанним моделюванням (с. 1109 – 110).

Іконостас-складень з Кам’янця-Подільського. Дерево. XV – XVI ст. Фото зберігається в Центральному державному історичному архіві УРСР.

Джерело: Історія українського мистецтва. – К.: Наукова думка, 1967 р., т. 2, с. 112.