Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Ні просьби, ні грозьби, ні тортури, ані смерть не приневолять тебе виявити тайни

Богдан Хмельницький

?

1654 р. «И видех, сей конь белый…» Гравюра

1654 р. «И видех, сей конь белый…»…

Розмір зображення: 800:549 піксел

В середині XVII століття видатним гравером Києво-Печерської друкарні, майстром складних розповідних композицій був згаданий уже Прокопій. Визначною його працею, крім творів до Києво-Печерського патерика, є гравюри, виконані в 1646 – 1662 роках до «Апокаліпсиса», що його було задумано, але, як і Біблію Іллі, не видано. Залишилися лише відбитки з 25 дощок, описані Д. О. Ровинським [Три примірники зберігаються у гравюрному кабінеті Державного музею образотворчих мистецтв ім. О. С. Пушкіна в Москві (Збірка Д.О.Ровинського). Див.: Д.А.Ровинский. Русские народные картинки. СПб., 1881, кн. III, стор. 275 – 277; його ж. Подробный словарь русских граверов XVI – XIX вв. СПб., 1895, стор. 543 – 544].

Композиції Прокопія мають свої особливості. Він розв’язує їх площинно, заповнюючи малюнком знизу доверху. Акцент робить на основному сюжеті, навколо якого розгортає в окремих невеликих сценах цікаву розповідь. Гравюру він насичує штрихом, при цьому залишає мало білого поля і не вживає чорних плям. Незважаючи на густу штриховку, гравюри Прокопія сприймаються легкими, вони приємного сріблястого тону. Хоч композиції до «Апокаліпсиса» Прокопій будує за зразками західноєвропейських видань Біблії, він вносить у них багато своєї фантазії. Своєрідно зображено хмари, що набігають одна на одну густими колами; кожну з них опрацьовано чіткою лінією і короткою перехресною штриховкою в тінях. Складки одягу на персонажах він трактує м’яко, виявляючи під ними форму людського тіла. Крім гравюр до Патерика і «Апокаліпсиса», інші твори з підписом Прокопія невідомі (с. 361 – 363).

Гравер Прокопій. «И видех, сей конь белый…». Ілюстрація до «Апокаліпсиса». 1654 р. (Київ).

Джерело: Історія українського мистецтва. – К.: Наукова думка, 1967 р., т. 2, с. 364.