Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Не дозволиш нікому плямити слави, ні честі твоєї нації

Богдан Хмельницький

?

Богородиця пристояча

Богородиця пристояча

Інв. № 1-2334. 144x48x2,5 см. Реставратори – Лідія Сойка, Наталія Білостоцька.

Реставрована у 2003 р. – 2005 р.

Основа твору складається з однієї дошки хвойної породи, вирізаної по контуру постаті, до правої частини якої доклеєно фрагмент фігури, розміром 51x3 см. Зі звороту дошка оброблена столярним інструментом вздовж волокон деревини. Торці стесані під кутом. У нижній частині, з обох боків, під прямим кутом – зрізи, по центру залишено частину для кріплення до основної конструкції. Левкас клеєкрейдяний, тонкий, щільний. Фарбовий шар – темперний і олійний живопис.

Стан до реставрації

Розходження і зміщення між основою і доклеєним фрагментом фігури. На звороті – механічні пошкодження: подряпини, сколи, вм’ятини. По середині вкручені два шурупи. Значні поверхневі забруднення на торцях. По контуру постаті та на німбі – втрати левкасу. Поганий зв’язок фарбового шару з левкасом, внаслідок чого з’явились лущення та потертя. Кракелюр фарбового шару повторює кракелюр левкасу. Пізніші перемалювання. Потемніння та зсідання лакової плівки по поверхні живопису, особливо на партіях коричневого кольору. Значні поверхневі забруднення по поверхні живопису, подекуди впресовані в структуру фарбового шару.

Реставраційні заходи

Проведено антисептування обох боків ікони. Видалено металеві цвяхи. Укріплено левкас і фарбовий шар. Знято поверхневі забруднення на зворотному боці ікони. Усунуто поверхневі забруднення з фарбового шару та потоншено потемнілу лакову плівку з фарбового шару. Усунуто пізніші перемалювання з авторського живопису. Затоновано місця втрат, подряпин та потертя фарбового шару. Живопис покрито захисним шаром лаку.

Опис

Зображення Богородиці майже у повен зріст (нижчеколінно) розміщене ліворуч Розп’яття. Постать розвернена у тричвертному повороті ліворуч. Переповнений скорботою та стражданням погляд спрямований до Христа, руки складені на грудях навхрест. По щоках течуть рясні сльози. Навколо голови – гладкий золочений німб з монограмою імені Богородиці, писаною червоними літерами: МР ΘΥ. Одягнена Марія у довгу синю туніку, що облямована широкою золотистою орнаментальною стрічкою навколо шиї й на рукавах та червоний яскравий мафорій з синім відворотом з трьома золотистими шестикутними зірками на плечах і на голові. Мафорій декорований тонкою золотистою стрічкою по краях.

Література

Пещанський Володимир. Богородчанський Іконостас // Скит Манявський та Богородчанський Іконостас. – Жовква, 1926. – С. 16.

Дроти Михайло, Пещанський Володимир, Іларіон Свєнціцкий. Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква, 1926. – С. 26. Іл. 37. табл. XVIII.

Батіг Михайло. Йов Кондзелевич і Богородчанський іконостас. – Львів, 1957. – Іл. на С. 17 ілюстративної частини.

Овсійчук В. А. Майстри українського барокко: Жовківський художній осередок. – Київ: Наукова думка, 1991. – С. 285.

Канарська Ольга. Іконостас Церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського (1698-1705) // Тематичний Збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: Іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог Виставки відреставрованих ікон. Автор-упо-рядник Канарська О. – С. 37.

Лильо-Откович З. Іконографічні особливості структури іконостасу Воздвиженської церкви Скиту Манявського // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 20

Виставки

“Безцінні скарби України. Ікони Богородчанського іконостаса”. Національний Музей У Львові. 1995 рік.