Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Про справу не говори з тим, з ким можна, а з ким треба

Богдан Хмельницький

?

Апостол Петро та євангеліст Матвій

Апостол Петро та євангеліст Матвій

Інв № 1-2325.

142,5x91,5x2,5 см (з обрамленням – 156,5x103x16 см).

Реставратор – Оксана Садова.

Реставрована у 2002 р.

Основа складається з трьох дощок хвойної породи, що скріплені двома вріз-ними шпугами. Зворот оброблений столярним інструментом вздовж волокон деревини. На стиках дощок приклеєні конопляні волокна. У верхній частині – два металевих кільця. Ікону обрамлює глибока накладна скісна рама з півкруглим завершенням, декорована різьбленим орнаментом, нижня частина якої тонована темно-зеленою фарбою. Угорі по кутах – накладна золочена різьба. Левкас білого кольору, клеєкрейдяний, щільний. Фарбовий шар – темперний і олійний живопис, посріблення, позолочення. Тло ікони різьблене по левкасу та золочене.

Стан до реставрації

Значні поверхневі забруднення основи. Втрачена частина різьбленої деталі рами з правого боку у верхній частині. Деталі різьби прибиті металевими цвяхами. Незначні втрати левкасу та позолочення на виступаючих частинах різьби. Незначні лущення фарбового шару. Кракелюр крупносітчастий. Авторський живопис перемальований олійними фарбами. Нанесена нерівномірно лакова плівка потемніла.

Реставраційні заходи

Проведено антисептування обох боків ікони. Укріплено левкас, посріблення та позолоту на різьбі та рамі. Укріплено левкас та фарбовий шар на живописі. Непрофесійні металеві кріплення різьби усунуто й замінено дерев’яними тиблями. Знято стійкі поверхневі забруднення з обох боків. Усунуто поверхневі забруднення з фарбового шару та потоншено потемнілу лакову плівку на різьбі та рамі. Усунуто пізніші перемалювання з авторського живопису. Затоновано місця втрат, подряпин та потертя фарбового шару. Живопис покрито захисним шаром лаку.

Опис

Апостоли зображені у повен зріст, розвернені у тричвертному повороті праворуч. Навколо голів – гладкі золочені німби, окреслені двома ритованими лініями. У Петра, що зображений праворуч, коротке кучеряве сивувате волосся, округла борода й короткі вуса. У правій руці він тримає Святе Письмо, у лівій – два великі золотисті ключі. Одягнений у довгу, підперезану на поясі теракотовим шнурком синю туніку, оранжевий хітон з жовто-вохристим відворотом, сандалі. Ліворуч – євангеліст Матвій, погляд якого спрямований до Святого Письма, у правій руці – невеликий білий сувій. Темно-синя книга з вохристими широкими торцями декорована тонким графічним золотистим орнаментом. У нього довге сиве волосся, розділене посередині, довгі тонкі вуса та борода. Одягнений у темно-зелений довгий хітон, червоний гіматій з синім відворотом, що перекинутий через ліве плече та сандалі із зав’язками. Композицію вирішено на тлі зелено-вохристого горбистого краєвиду з невисокими травами та синьо-білими горами вдалині. Тло золочене, оздоблене різьбленим по левкасу рослинним орнаментом.

Література

Драган Михайло, Пещанський Володимир, Іларіон Свєнціцкий. Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква, 1926. – С. 26. Іл. 27. табл. XV.

Канарська Ольга. Іконостас церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського (1698-1705) // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 37.

Лильо-Откович З. Іконографічні особливості структури іконостасу Воздвиженської церкви Скиту Манявського // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздвиженської Церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 20.

Білецька Мирослава. З досвіду реставрації ікон з іконостасу церкви Воздви-ження Чесного Хреста Скиту Манявського // Міністерство культури і мистецтв України. Національний науково-дослідний реставраційний центр України. Львівський філіал. Бюлетень. Інформаційний випуск. – Львів, 2003. – № 1(5). – С.24.

Виставки

Не експонувалася.