Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Ні просьби, ні грозьби, ні тортури, ані смерть
не приневолять тебе виявити тайни

Богдан Хмельницький

?

Апостол Андрій та євангеліст Іван

Апостол Андрій та євангеліст Іван

Інв. № 1-2327.

142,5x91,5x2,5 см (з обрамленням – 155,5x106,5x16 см).

Реставратор – Олександра Депко.

Реставрована у 1998-2000 pp.

Основа складається з трьох дощок хвойної породи, що скріплені двома врізними шігугами. Зворот оброблений столярним інструментом вздовж волокон деревини. На стиках дощок приклеєні конопляні волокна. Угорі – два металевих кільця. Ікону обрамлює глибока накладна скісна рама з півкруглим завершенням, декорована різьбленим орнаментом. Угорі по кутах – накладна золочена різьба. Левкас білого кольору, клеєкрейдяний, тонкий, щільний. Фарбовий шар – темперний і олійний живопис, посріблення, позолочення. Тло ікони різьблене по левкасі та золочене.

Стан до реставрації

Праворуч, угорі, втрачена частина основи разом із обрамленням, внизу – фрагмент лівої й правої накладної планки. Під верхньою шпугою – скол деревини (16x3 см). В основі – дві тріщини та незначні сколи деревини. Незначні втрати левкасу та позолочення на виступаючих частинах різьби, де він крихкий, розшаровується та відлущується. Незначні лущення фарбового шару. Кракелюр середньосітчастий. Авторський живопис долевкашений та перемальований олійними фарбами. Нанесена нерівномірно лакова плівка потемніла. Значні поверхневі забруднення основи.

Реставраційні заходи

Укріплено левкас, посріблення та позолоту на різьбі та рамі. Укріплено левкас та фарбовий шар й усунуто їх лущення. Знято стійкі поверхневі забруднення з обох боків. Потоншено потемнілу лакову плівку на живописі, різьбі та рамі. Авторський живопис розкрито від пізніших перемалювань. Непрофесійні металеві кріплення різьби усунуто й замінено дерев’яними тиблями. Затоновано місця втрат та подряпин фарбового шару. Поверхню твору покрито захисним шаром лаку.

Опис

Зображені у повен зріст святі розвернені у тричвертному повороті праворуч. Лики вохристо-рожевої карнації, з підрум’янком, прямим носом та маленькими червоними вустами. Навколо голів – гладкий золочений німб, окреслений двома ритованими лініями. В Андрія, що зображений ліворуч, напівопущені очі, погляд спрямований у розкриту книгу, яку тримає двома руками. Вуста прикриті густою сивою бородою та вусами, кучеряве сиве волосся – коротке. Одягнений у яскраву червону туніку, зелений гіматій та сандалі. Праворуч – євангеліст Іван, погляд якого спрямований до глядача. У нього широко відкриті темні очі, довге кучеряве каштанове волосся, ріденькі вуса та борода з розділом посередині. Правою піднятою рукою осіняє, у лівій – тримає невеликий згорнений білий сувій. Одягнений у світло-голубу довгу туніку, червоний гіматій, сандалі із зав’язками.

Композицію вирішено на тлі зелено-вохристого горбистого краєвиду з рослинністю. Далі видніються гори. Тло золочене, оздоблене різьбленим по леакасу рослинним орнаментом.

Література

Драган Михайло, Пещанський Володимир, Іларіон Свєнціцкий. Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква, 1926. – С. 26. Іл. 29. табл. XVI.

Садова Р. Реставрація іконостасу церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського // Міністерство культури і мистецтв України. Національний науково-дослідний реставраційний центр України. Львівський філіал. Бюлетень. Інформаційний випуск. – Львів, 2000. – №1(1). – С. 29, 31. Іл. на третій сторінці кольорової розгортки.

Канарська Ольга. Іконостас церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського (1698- 1705) // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 26. Іл. С. 45.

Лильо-Откович З. Іконографічні особливості структури іконостасу Воздвиженської церкви Скиту Манявського // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 20.

Мисюга Богдан, Откович Мирослав. Богородчанський іконостас: реставрація, пошуки, знахідки // Київська церква. – 2000. – № 5(11). – ілюстрація на сторінці 6 кольорового розвороту.

Виставки

Реставрація іконостасу церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського (1698-1705). Національний музей у Львові. 2000 рік.