Початкова сторінка

Прадідівська слава

Українські пам’ятки

Ненавистю і безоглядною боротьбою прийматимеш
ворогів твоєї нації

Богдан Хмельницький

?

Богородиця-Дороговказниця

Богородиця-Дороговказниця

Інв. № 1-2289.

147x92,5x2,5 см.

Реставратори – Володимир Мокрій, Всеволод Томашевський.

Реставрована у 2000, 2005 pp.

Основа складається з трьох дощок хвойної породи, склеєних і скріплених двома врізними односторонніми шпугами. На стиках дощок наклеєні конопляні волокна. Дошки зі звороту оброблені столярним інструментом. По периметру основи – наскрізні отвори від тиблів. Білого кольору левкас – клеєкрейдяний, товстий та щільний. Фарбовий шар – олійний та темперний живопис, позолочення. Орнаментальне різьблення по левкасу на тлі.

Стан до реставрації

У середній частині ікони, від верхньої шпуги до низу, – тріщина основи з розходженням від 1 до 4 мм та незначні сколи деревини. Незначні втрати левкасу у нижній частині ікони. Кракелюр середньосітчастий. Авторський фарбовий шар майже повністю перемальований олійними фарбами. Попередніми реставраторами на місцях втрат авторського левкасу частково підведено реставраційний левкас та проведено нефахові тонування. По поверхні твору – лущення й зсідання фарбового шару, його втрати. Лакова плівка значно потемніла і забруднена. Значні потертя позолоти, поверхневі забруднення.

Реставраційні заходи

Проведено антисептування зворотного і лицевого боків ікони. Знято забруднення зі зворотного боку. Усунуто пізніші перемалювання та тонування. Потоншено потемнілу лакову плівку та усунуто забруднення з живопису та позолоти. Потоншено пізніший реставраційний левкас. Проведено тонування у місцях втрат, подряпин та потертя фарбового шару. Після тонування поверхню твору покрито захисним шаром лаку.

Опис

Зображення богородиці нижчепоясне, фронтальне, її голова ледь нахилена до Ісуса, якого тримає у лівій руці, погляд спрямований до глядача. Правою рукою вона вказує на дитину. Ісус зображений майже фронтально, з ледь нахиленою головою, погляд теж звернений до глядача. Правою рукою він благословляє, а лівою притримує на коліні пишно оздоблене Святе Письмо. На обкладинці книги зображено дві грецькі букви – альфу та омегу. Миловидий лик богородиці з темними очима, довгими дугоподібними бровами, прямим тонким носом та невеликими червоними вустами. Пальці рук видовжені, тонкі. Одягнена богородиця у вишневий мафорій з зеленим відлогом, облямований по периметру золотою стрічкою, синю туніку з широким декорованим обшлагом золотистого відтінку. Такого ж характеру і облямівка навколо шиї, біля якої видно фрагмент нижньої сорочки з тонкої білої тканини. Навколо голови – гладкий золочений німб. По правий бік від плеча Богородиці розміщене гладке табло з монограмою: ΜΡ ΘΥ.

Лик Христа з повними щоками, великими темними очима, тонкими дугоподібними бровами, тонким прямим носом та кучерявим рудим волоссям. Одягнений у білий, перев’язаний на поясі червоною стрічкою хітон з золотистими зірочками та вохристо-червоний гіматій, повністю декорований дрібними золотистими квітками. Навколо голови – гладкий німб з хрестовиною, в якій букви-символи: W О Н. Біля плеча гладке табло з монограмою імені Христа: ΙΣ ΧΣ. Постаті зображені на золоченому орнаментованому різьбленому тлі. Декор побудований з рослинних мотивів зі стилізованих квіток та плодів гранату.

Література

Пещанський Володимир. Богородчанський іконостас // Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква, 1926. – С. 13, 14.

Свєнціцький Іларіон. Культурна праця Скиту Манявського // Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква, 1926. – С. 21.

Драган Михайло, Лещанський Володимир, Іларіон Свєнціцкий. Скит Манявський та Богородчанський іконостас. – Жовква, 1926. – С. 25. Іл. 5. табл. III.

Вознииький Б. Творчість українського художника Іова Кондзелевича // Львівська картинна галерея: Виставки. Знахідки. Дослідження. – Львів, 1967. – С. 47, 49.

Жолтовський П. М. Український живопис XVII -XVIII ст. – Київ: Наукова думка, 1978. – С. 58.

Овсійчук В. А. Майстри українського барокко: Жовківський художній осередок. – Київ: Наукова думка, 1991. – С. 285, 305.

Овсійчук В. Українське малярство X -XVIII ст.: Проблеми кольору. – Київ: Ін-т нарознавства НАН України, 1996. – Іл. С. 395.

Александрович В. “Легенда Йова Кондзелевича”. Вступ до студій над творчістю майстра на Волині // Волинська ікона: питання історії вивчення, дослідження та реставрації. Доповіді та матеріали IV наукової конференції м. Луцьк, 17-18 грудня 1997 р. – Луцьк, 1997. – С. 9,

Откович З. Йов Кондзелевич – майстер психологічного образу // Галицька брама. – Львів, 1998 – № 6 (24). – С. 3.

Климчук Г. Історична доля іконостасу Воздвиженського храму Скиту Манявського // Іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. Тематичний збірник Свято-покровського жіночого монастиря Студійського уставу. Випуск 5. – Львів, 2000. – С.14.

Лильо-Откович З. Іконографічні особливості структури іконостасу Воздвиженської церкви Скиту Манявського // Тематичний збірник Святопокровського жіночого монастиря Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Канарська О. – С. 16.

Канарська О. Іконостас церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського (1698-1705). Каталог // Тематичний збірник Святопокровського жіночого Студійського Уставу. – Львів, 2000. – Вип. 5: іконостас Воздвиженської церкви Скиту Манявського. Каталог виставки відреставрованих ікон. Автор-упорядник Ка-нарська О. – С. 25. Іл. С. 39.

Садова О. Реставрація іконостасу церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського // Міністерство культури і мистецтв України. Національний науково-дослідний реставраційний центр України України. Львівський філіал. Бюлетень. Інформаційний випуск. – Львів, 2000 – 1(1). С. 31.

Лильо-Откович З. Йов Кондзелевич – майстер психологічного образу // Міністерство культури і мистецтв України. Національний науково-дослідний реставраційний центр України України. Львівський філіал. Бюлетень. Інформаційний випуск. – Львів, 2000 – 1(1). С. 32.

Міністерство культури і мистецтв України. Національний науково-дослідний реставраційний центр України України. Львівський філіал. Бюлетень. Інформаційний випуск. – Львів, 2001. – 3(4). Ілюстрація на ст. 4 кольорової розгортки.

Сидор Олег. Манявсько-Богородчанський іконостас Йова Кондзелевича: маловідомі аспекти іконографії // Сакральне мистецтво Волині. Матеріали IX міжнародної наукової конференції, м. Луцьк, 31 жовтня – 1 листопада 2002 р. – Луцьк, 2002. – С. 3.

Уманцев Ф. С. Мистецтво давньої України. – Київ: Либідь, 2002. – С. 236.

Виставки

Безцінні скарби України. Ікони Богородчанського іконостасу”. Національний музей у Львові. 1995 рік.

Реставрація іконостасу церкви Воздвижения Чесного Хреста Скиту Манявського (1698- 1705). Національний музей у Львові. 2000 рік.